Thursday, August 29, 2019

NASI LEMAK SAMBAL SARDIN

Aku dah lame teringin nak buat nasi lemak. Taknak yang beli tapi nk buat sendiri. Sebelum aku buat nasi lemak di pagi hari, aku dah sediakan bahan2 sebelah petang hari sebelumnya. Actually, masak sendiri ni lagi puas hati, sebab kita boleh sediakan bahan-bahan ikut selera sendiri. Bagi aku nasi utk nasi lemak ni mesti cukup lemak dan wangi Sebab tu la aku guna santan fresh yang yan sediakan sendiri🌴 

1) Bahan-bahan dan cara-cara buat nasi lemak 

Bahan-bahan:
🌞Beras 2 pot
🌞 Santan dari sebiji kelapa
🌞 Daun pandan 2 helai
🌞 Bawang merah 2 ulas
🌞 Secubit garam kasar

🌞 Masukkan semua bahan-bahan kedalam rice cooker. Jumlah santan sama sama je dengan air macam kita masak nasi biasa. Garam tu buat nasi tu rasa lemak. Daun pandan and bawang untuk bau wangi. Masa nasi dimasak ni memang bau serumah lah. Wangi!

Aku dah sediakan awal-awal


Masukkan semua bahan kecuali santan

Masukkan santan secukupnya

Dah masak. Lighting tak cantik, tak kuasa nak angkat periuk panas πŸ˜†

Bahan-bahan dan cara-cara nak masak sambal sardin.

Bahan-bahan: 
πŸ’– Sardin ayam brand tin kecik 
πŸ’– Bawang merah dan bawang putih (3 ulas diblender)
πŸ’– Cili giling satu sudu
πŸ’– Garam, gula dan serbuk perasa secukupnya
πŸ’– Minyak masak secukupnya

Cara- cara:
πŸ’ Panaskan minyak dan masukkan bawang. Tumis sehingga masak.
πŸ’ Masukkan cili giling dan tunggu sehingga pecah minyak. 
πŸ’ Masukkan gula, garam dan perasa secukupnya. Kacau rata.
πŸ’ Masukkan sardin sekali kuah. Masukkan air sedikit. Kacau sehingga masak. 

Rahsia menumis ialah minyak banyak agar tumisan tu masak sepenuhnya

Nah ni nasi lemak aku. Xde ayam, so aku grill daging atas pan. Pum sedap. Makan dengan sardin pum dah okay sebenarnya. Yang penting ada telur and timun. Btw, time ni rumah aku xde ikan bilis. Sedihhh tp takpelahπŸ˜† Redha.

No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...