Friday, August 16, 2019

ASAM PEDAS TEMPOYAK IKAN LAMPAN 🐠

Sebagai manusia yg menganggur, rini aku ak buat asam pedas tempoyak ikan lampan versi aku. Petang semalam, boyfriend aku hantor ikan lampan. Yela, org kampung. X mampu date dekat kedai2 hipsters, dihantornye ikan sungai. Actually, aku nk goreng je. Tp tibe2 teringin asam pedas tempoyak. Alang2 musim durian, mak aku pulak ada buat tempoyak fresh2. So, on x on. Memang on lerrrrrrr.


Nahhhh, ikan die hantar petang semalam. Segar bugar.

Mak aku dah cuci siap2 petang semalam. Dh asing utk masak. So, hari ni aku siapkan bahan untuk buat asam pedas tempoyak.

Bahan-bahan:
🍎 Ikan lampan 4 ekor saiz sederhana
🍎Bawang merah seulas*
🍎 Bawang putih 4 ulas*
🍎 Lengkuas 1/2 inci*
🍎 Kunyit seinci*
🍎 Lada 10 biji*
🍎Daun kesum 10 tangkai
🍎 Asam keping satu keping
🍎 2 sudu tempoyak

* Tumbuk bahan yg bertanda

Resepi:
πŸ₯‘ Didihkan seliter air kedalam periuk.
πŸ₯‘ Masukkan ikan. Biarkan selama 10minit.
πŸ₯‘ Masukkan asam keping.
πŸ₯‘ Masukkan bahan tumbuk. 
πŸ₯‘ Masukkan daun kesum.
πŸ₯‘ Masukkan tempoyak.
πŸ₯‘ Masukkan garam, serbuk perasa secukupnya.
πŸ₯‘ Tunggu sehingga masak.

Kutip belakang rumah je

Bahan tumbuk

Tempoyak

Dalam periuk lagi 

Dah masakk



Senang gila kan resepi. Kepada yg suke lauk2 kampung cenggini, boleh la try. Insyallah sedap. Btw gmbar last tu ade 2 jenis. Tanpa tempoyak and with tempoyak. Kalau taknak tempoyak just, xyh letak. Pum sedap jugak😘

Hurmmmm. Fikir2 esok nk masak ape pulak eh?
Dah makanπŸ₯°




No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...