Thursday, August 22, 2019

IKAN GORENG LADA GILING@ PERIA GORENG TELUR

Hari ni nak makan nasi lauk simple je. Taknak lauk berat. Penat perut nk hadam. Dah la makan durian banyak😆 So, pagi2 aku dah beli ikan kembung and peria. Lepas  situ kuaapkan semua bahan. Tinggal masak tp peria tu mak aku yang masak.

Even though peria tu pahit, aku tetiba teringin. Mungkin sebab dah lame x makan kan. Lepas tu, rasa rindu je nk makan ikan goreng lada giling. Mesti best gabungan nasi dengan peria dan ikan. 

Bahan dan cara peria goreng telur:
🏵️ Peria sebiji
🏵️Telur sebiji
🏵️ Bawang merah 2 ulas
🏵️ Bawang putih 2 ulas
🏵️ Garam dan perasa secukupnya
🏵️Minyak secukupnya

🌻 Panaskan minyak, tumiskan bawang sehingga layu. 
🌻Masukkan peria. Gaul rata
🌻Setelah peria separuh masak, pecahkan telur. Gaul rata
🌻 Masukkan garam dan perasa. Gaul rata
🌻 Hidangkan setelah peria masak

Ni dah siap. Tp mak aku masukkan hati ayam. Daripada membazir kan.

Bahan dan cara nasi goreng lada giling.

🍂 Ikan kembung 3 ekor
🍂 Lada giling 1 sudu
🍂 Garam secukupnya
🍂 Serbuk kunyit sesudu kecil

🌿 Campur kesemua bahan kecuali ikan
🌿 Lumurkan pada ikan
🌿 Goreng sehingga masak

Aku goreng garing. Sedap. Btw, lada giling tu sama dgn cili giling. Tempat aku panggil mcm tu.

Lauk ni sedap dimakan dengan nasi panas2. Tadi 2 pinggan aku makan. X rugi try. Selamat mencuba💕🥰

No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...