Monday, September 2, 2019

JENIS MAKANAN YANG WAJIB DAN SUNAT UNTUK KUCING AKU๐Ÿ˜ป

Haiiiiiiii assalamualaikum. 
Hari ni aku nk citer pasal kucing la. Aku kn bela kucing. Kalau bela ikan aku aku citer pasal ikan la. As you know aku ada 9 ekor kucing. 1 ibu betina, 1 berumur 6 bulan (Mandu), 1 berumur 2 bulan (Leo) dan 26 hari sebanyak 6 ekor. 

Jaga kucing ni remeh jugak la. Banyak bende yang kau kne prepare. Kalau setakat 2 ekor tu takpe lagi. Kalau dah lebih 3 ekor nak2 ada kittens memang jenuh jugaklah. Duit jenuh, tenaga pum jenuh. There are a few bende yang aku sediakan untuk penjagaan kucing aku. 

1) Makanan
Makanan ni terbahagi kepada 3 jenis.

๐Ÿ˜ป Dry food. Dulu aku beli sikit2. Yang 1kg RM9, 1/2kg RM3.50 dan macam2. Start bulan lepas aku beli yang yang  guni tu. Aku beli jenama murah je 'more more please'. RM48 untuk 9kg. Jimat kan. Sebab aku ade 3 ekor je kucing yang makan dry food, tahan la 2 bulan. Kucing2 aku x suka sangat dry food ni. Aku pum taktahu. Even whiskas, smartheart,prodiet dorang biase2 je. Kampung sangat kot๐Ÿ˜› Tujuan aku sediakan dry food ni sebagai breakfast and malam aku mesti letak dalam bekas makanan. Dorang akan makan bila terlalu lapar sahaja. Usually, aku gaul kibbles dengan ikan rebus baru dorang lebih berselera ( even tak habis). Satu lagi, ada sekor stray cat ni selalu datang malam2 kt rumah. Stray cat tu terlampau liar takdenya dia nak datang siang2.

Buat masa ni aku bg ni je.

๐Ÿ˜ป Wetfood. Wetfood ni kadang2 je aku bagi. Benda mahal kan. X mampu nk bagi tiap hari. Seminggu sekali je. Kucing2 suka la wetfood ni sbb bau ikan kuat. Menyengat. Macam2 jenama la. Smartheart, whiskas, purina. 
Aku suka bg smartheart. Taktahu kenapa, yg penting dorang mkn je๐Ÿฅฐ

Texture royal canin yg aku beli entah la nama apa tak ingt. Dorang tak suka sangat. Kne campur susu.

๐Ÿฅฐ Ikan dan nasi. This is the most crucial things everrrr. Takde benda lain xpe. Breakfast, lunch and dinner makan ni je dorang lg bahagia๐Ÿ˜‚ Aku malas nk masak nasi pagi buta sbb tu aku ttp sediakan dry food. Pagi dorang lapar, so telan je la. Benda ni nampak simple tp berkos jugak. Ikan at least RM10 seminggu and beras aku x experiment lg. Aku guna beras mak aku je. Tp at least satu pot sehari๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’ Ni utk 3 kucing. Kittens tak makan nasi lagi.

Dah beli beras utk kucing sahaja. Tak share dengan manusia. Kecuali kalau aku nk tumpang makan jugak. Kite tengok lame mana beras ni bertahan๐Ÿ˜›

10 ekor ikan. Cukup untuk 5-7 hari. Gaul dengan nasi. Favourite bulus2

Ni baru keperluan perut bulus. Sebab kucing aku ni kucing outdoor sbb duduk kampung, ruang banyak xde la byk sgt2 bende2 lain yang yang aku kene sediakan. Pasal benda tu tu  share dekat post lain okay☺️ 

Happy reading and enjoy๐Ÿ•Š️๐Ÿ•Š️๐Ÿ•Š️๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐ŸŒฟ๐ŸŒฟ๐ŸŒฟ



No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...