Tuesday, September 3, 2019

NASI AYAM HAINAN SIMPLE♥️

Nasi ayam ni memang favourite aku. Makan tiap minggu pum tak boring. Sebelum ni aku buat nasi ayam biasa je. Tp 2 3 hari lepas aku teringin sangat nk makan ayam stim. Lepas fikir2 balik, xkan nk makan ayam stim dengan nasi putih. Tak cukup syok la. Baik buat nasi ayam yang light2 je. Pastu buat ulam taugeh. Bukan timun atau salad biasa tu. Baru padan dengan ayam stim tu😁

Aku x buat sos cili sebab dah penat bertungkus lumus dengan 4 benda niπŸ˜…

1) Nasi

πŸ’œ Beras 2 pot
πŸ’œ Lemak ayam ( aku ambik dari kulit2 ayam)
πŸ’œ Halia
πŸ’œ Bawang putih
πŸ’œ Garam
πŸ’œ Perasa

🐞 Tumis lemak ayam bersama halia dan bawang putih sehingga naik bau.
🐞 Masukkan beras dan dan air secukupnya. Jumlah air seperti kita masak nasi biasa. 

* Kalau nak guna air rebusan ayam@ kiub ayam pum okay. Aku malas so aku guna air biasa je la. Tu pum okay sebab aku gune lemak ayam. Kalau taknak guna lemak ayam tukar kepada minyak masak pum takpe😊

2) Ayam

πŸ’š Ayam secukupnya
πŸ’š Sos tiram 2 sudu
πŸ’š Bawang putih 2 ulas dimayang
πŸ’š Halia seinci dimayang
πŸ’š Minyak bijan setengah sudu
πŸ’š Garam dan perisa secukupnya
πŸ’š Daun bawang dan dan  sup dimayang

πŸ¦‰ Perap ayam bersama garam, perasa, sos tiram, minyak bijan, halia dan bawang putih selama setengah jam. Masukkan juga daun sup dan daun bawang
πŸ¦‰ Panaskan periuk kukusan
πŸ¦‰ Letakkan beberapa batang daun sup serta daun bawang didalam loyang
πŸ¦‰ Letakkan ayam yang diperap diatas daun sup dan daun bawang
πŸ¦‰ Setelah air mendidih, letakkan loyang berisi ayam
πŸ¦‰ Kukus selama 2 jam untuk memastikan ayam betul-betul lembut.
πŸ¦‰ Setelah masak, tabur dengan daun bawang. Siap!

3) Taugeh


🌾 2 genggam taugeh
🌾 Sesudu sos tiram
🌾 1/2 cawan air
🌾 Garam dan perasa secukup rasa

🦊 Rebus taugeh dalam air panas selama seminit.
🦊 Tapis taugeh dan letakkan ke dalam pinggan
🦊 Dalam periuk lain, masukkan semua bahan selain taugeh dan masak sehingga mendidih.
🦊 Jika sudah masak, tuangkan ke dalam taugeh didalam pinggan
🦊 Taburkan daun bawang. Siap !

4) Sos/sambal halia

πŸ’‹ Halia 3 inci
πŸ’‹ Bawang putih 2 ulas
πŸ’‹ Daun bawang sehelai
πŸ’‹ Garam secukupnya
πŸ’‹ 1 sudu besar minyak

🐱 Blender bawang putih dan halia
🐱 Tapis dan ambil hampasnya sahaja. Buang air
🐱Gaul dengan garam dan daun bawang
🐱 Panaskan minyak. Bila minyak dah panas siram minyak ke atas bahan tadi. Siap! 

Dah siap nasi ayam hainan versi simple. Rumit jugak sebenarnya tp worth it. Resepi boleh la makan 4 org. Tp bergantung kpd kuantiti kepada individu jugakkkk. Selamat mencuba🐈🐈🐈

 Btw, resepi ni takde sup. Sebab aku amik sup dari ayam stim tu je. Dah cukup😊😊😊

No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...