Saturday, September 21, 2019

NASI GORENG KAMPUNG

Aku rasa aku dah lama tak masak and tak share kat blog. Aku masak tp menu sama je. And kadang2 mak aku masak. So, tak berkesempatan nak share resepi. Semalam aku ada buat nasi goreng kampung versi aku. Tp malam ni aku baru rajin nk update. Nasi goreng aku ni senang je dan bahan2 pum simple je. Aku buat untuk breakfast sebab teringin. 


Bahan bahan:

🍁 Nasi 2 cawan
🍁 Bawang merah 2 ulas ditumbuk
🍁 Bawang putih 2 ulas ditumbuk
🍁 Cili 5 biji ditumbuk
🍁 Kangkung 10 batang
🍁 Sedikit dada ayam
🍁 Ikan bilis 15 ekor digoreng dulu
🍁 Garam
🍁 Sos tiram satu sudu
🍁 Minyak 2 sudu besar

Cara-cara
πŸŽƒ Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga naik bau dan garing
πŸŽƒ Masukkan ayam, garam, dan sos tiram. Kacau sehingga ayam masak
πŸŽƒ Masukkan kangkung dan kacau sehingga separuh masak.
πŸŽƒ Masukkan nasi. Gaul sehingga rata.
πŸŽƒ Setelah nasi masak tabur ikan bilis. Siap!

Senang je kn? Btw, ikan bilis tu aku tumbuk kasar sebelum dimasukkan dalam nasi. Lg sedap. Makan panas2 terasa pedas daripada cili tu. BestttπŸ₯°πŸ₯°πŸ₯° Cuba lah😁



No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...