Saturday, November 23, 2019

MASAK LEMAK CILI API AYAM DAUN KUNYIT

Assalamualaikum. Dah la aku tak tulis blog. Ada sedikit kekangan. Nanti aku story apa yang aku buat sepanjang tempoh aku rehat. Hari ni aku nak share resepi masak lemak cili padi ayam. Resepi dia simple je tapi sedap untuk seisi keluarga. Bahan-bahan pum senang. Mesti ada kat rumah punya😊 Resepi ni untuk 2 orang makan ya. 


Bahan-bahan:
🐊 1 biji bawang merah*
🐊 2 ulas bawang putih*
🐊 Cili 6 ulas bergantung kepada tahap kepedasan yang korang nak*
🐊 Kunyit 1/2 inci*
🐊 Halia 1/2 inci*
🐊 Santan homemade 700ml. Nk guna santan kotak pum boleh. Letak 1/2 sebab dia pekat kan. Just tambah air je
🐊 Ayam 1/4
🐊 1 biji ubi kentang
🐊 Daun kunyit 1 helai
🐊 Garam& perasa

*Blend bahan-bahan bertanda dengan 1/2 cawan air

Cara-cara:
πŸ₯¬Masukkan ayam bersama bahan blend. Tunggu sehingga ayam separuh masak.
πŸ₯¬ Masukkan kentang dan santan. Kacau sehingga pecah minyak. 
πŸ₯¬ Masukkan garam& perasa serta daun kunyit yang dihiris kasar.
πŸ₯¬ Tutup api jika kentang sudah empuk. Sedia untuk dihidang.

Senang kan cara masak lauk ni. Sedap dimakan bersama nasi dan ulam. Jumpa lagiπŸ₯°

No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...