Wednesday, March 18, 2020

Resepi Oat Untuk Turunkan Berat Badan

Assalamualaikum. Sementara tunggu Subuh, aku ak share resepi- resepi oat yang sedap tetapi mampu menurunkan berat badan. Oat ni macam nasi jugak. Takboleh makan single macam tu. Kena ada kawan2 lain. Nasi biasanya kita makan dengan lauk seperti protein manakala oat boleh dipadankan dengan buah- buahan.

Untuk oat, aku memang suka padankan dengan pisang. Namun begitu, kekadang aku juga menggunakan buah naga& mangga. Buah lain pun boleh tapi buah ni paling simple dan sedap🥰

Aku guna rolled oats. Pure rolled oat. Takde bahan lain. Cuma time nk makan kau kena rendam air at least 15 minit. Nak buat overnight kat pun boleh. Rendam siap2 lepas tu letak dalam peti. Nk letak topping sebelum masuk peti/ sebelum makan terpulang pada diri sendiri. Aku biasanya letak topping time nk makan.

Untuk resepi ni aku ada 2 jenis. Smoothie& oats with toppings.


Resepi 1:


1. Rolled oats 4 sudu makan
2. Air secukupnya
3. Sebiji epal hijau
4. 5gram butter


Resepi 2:
1) Rolled oats 5 sudu
2) Pisang sederhana 3 biji
3) Air secawan
4) Blend semua


1) Rolled oats 5 sudu
2) Dragonfruit 3 biji
3) Air secawan
4) Blend semua


Resepi 3:
1) Blend 3 sudu rolled oats bersama 1/2 mangga. Tuang ke dalam mangkuk. 1/2 mangga dipotong mengikut citarasa. Ni aku tambah nata de coco sikit. 


Resepi 4:
1) Blend 4 sudu oats, 3 biji pisang saiz sederhana. Tabur dengan kuaci. 

Resepi 4:
1) Oat direndam dengan sedikit susu. Suka hati nak guna susu segar/ susu tepung.
2) Topping dengan dragonfruit, pisang dan chia seed 

Resepi 5:
1) Rendam kat dengan secawan susu segar
2) Masak 2 biji pisang dengan 1 sudu butter sehingga perang

Resepi ni paling sedap sebab manis daripada caramelized pisang tu. 


Resepi ni memang ulang benda sama je. Kalau ada duit lebih gunalah buah2 yang best. Buah kiwi, buah fig, pisang pun boleh pelbagaikan. Sesetengah orang guna macam2 granola, walnut, kekacang dan macam2.

Kepada yang nk cuba jaga makan, nk makan oat tapi susah nak telan, insyallah dengan resepi ni korang mampu telan. Nanti aku share menu untuk lunch aku ya. Semestinye ada nasi🙊

Byeeeee👋👋👋👋👋👋👋

No comments:

Post a Comment

Pemandulan Kucing Betina& Jantan

 Assalamualaikum. Today I nak share pasal I mandulkan kucing betina I yang sakit mata tu. Kalau nk tengok macam mana mata dia dulu boleh la ...